Dicht in betonstijl

.
Onlangs las ik het boek Noorderlicht, van Bordewijk. Dat boek boeide me zo dat ik meteen een ander boek van deze schrijver heb besteld. In een recensie op Internet las ik over de in ‘Bint’ en andere boeken gehanteerde hoekige, norse, zakelijke stijl dat deze door Bordewijk aanvankelijk gehanteerde stijl – overeenkomend met het tuchtsysteem van hoofdpersoon meester Bint, ook wel ‘gewapend-beton’stijl wordt genoemd.
Op dat moment was ik op mijn weblog
Schrijfkunst bezig met de voorbereiding van een bijdrage (zie link onderaan deze bijdrage) over een betonnen kunstwerk. De foto’s die Harry Muermans voor die bijdrage leverde en het lezen over de schrijfstijl van Bordewijk inspireerde me tot het onderstaande fotodicht.



Meer foto’s en informatie over dit ‘kunstwerk’ via Zuil; een kunstwerk?

Introductie ‘FOTODICHTEN’
Bestellen

Over fotodichter

'Fotodicht' is een benaming die ik ooit ergens tegenkwam en waarmee een foto wordt aangeduid waar een korte (dicht)tekst op staat afgedrukt. Sinds enige tijd maak ik dergelijke combinaties, die ik wil laten zien op dit blog. Verdere toelichting in de bijdrage 'Introductie Fotodichten' op dit blog. Veel lees- en kijkplezier. Groet van fotodichter.
Dit bericht werd geplaatst in foto, fotodicht, fotografie, literatuur, poëzie, proza & poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Dicht in betonstijl

  1. Pingback: Zuil; een kunstwerk? | Schrijfkunst

  2. fotodichten zegt:

    Ja, prachtig hè Antoinette, het betonnen gevaarte tegen die mooie lucht.
    Ik zag dat je ook op Schrijfkunst bent gaan kijken en dus ook de informatie over de zuil hebt kunnen lezen en de andere foto’s hebt gezien.

    Zo-even heb ik aan dit blogbericht nog een inleiding toegevoegd. Je ziet die tekst boven het fotodicht staan.

  3. fotodichten zegt:

    PS: ik krijg mijn avatarer niet meer bij en dit bericht werd ook niet weergegeven op de voorpagina van OBA. volgens mij zijn er wat storingen aan de hand momenteel.

  4. Spuit11 zegt:

    Nou ik heb ze beiden gezien hoor, mooi gevonden!

  5. Bart zegt:

    Mooie regels, bij een kunstwerk dat me nog niet zo aanspreekt…kan gebeuren…
    O ja, inmiddels wel op de OBA lijst, dat wel… 🙂

    • Fotodichten zegt:

      Ha, Bart, er waren nogal wat problemen vanmiddag. Mijn avatars verdwenen of liepen door elkaar en inderdaad, aanvankelijk kwam deze bijdrage niet op de OBAlijst. Maar alles is hersteld, gelukkig.
      Goed dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft, de wereld zou anders maar saai worden. En (dicht)regeltjes verzinnen, ja, dat kan Fotodichter wel;-)

      • Bart zegt:

        Gelukkig alle OBA-dingesen nu weer hersteld, Ingrid…
        Met muzikale voorkeur zie ik het ook vaak gebeuren hoor, dat je dan iets ‘gewoon vreselijk’ vindt, en dan snapt een ander daar niets van, die vindt het geweldig……en andersom.
        En zo is het ook inderdaad goed, ieder zijn of haar eigen voorkeuren, alsjeblieft, ja… 🙂

  6. fotodichter zegt:

    … Behalve, Bart, dat ik nu weer in mijn reactie zie staan dat deze in afwachting van moderatie is, terwijl ik (fotodichter) het toch echt zelf ben die hier reageert. Snapperniksfan!

  7. fotodichter zegt:

    ksnapputal, er zat een typefout in mijn naam, waar je onder je reactie je gegevens moet invullen. Wat een doos hè?

  8. assyke zegt:

    ik ben dat niet van je gewend, ingrid
    dozen bespreken we hier niet, wel torens van steen
    mooie torens, hij spreekt mij juist erg aan
    en de vogel is een grappig extraatje

Plaats een reactie